Zbliżają się Święta Wielkanocne. Proponuję wypróbowany w naszej placówce scenariusz na tę uroczystość. Głównym celem tego spotkania jest kultywowanie tradycji wielkanocnych zarówno w rodzinnym domu dzieci jak i na terenie przedszkola. Scenariusz uroczystości przedszkolnej – „Śniadanie Wielkanocne”
Opracowała: Urszula Nowak.
Cel:
- zapoznanie dzieci z tradycjami wielkanocnymi oraz podtrzymywanie tych tradycji na terenie przedszkola
Cele operacyjne:
- dziecko umie wyrażać radość z przeżywania uroczystych chwil
- dziecko umie kulturalnie zachowywać się przy świątecznym stole
- dziecko wie jak wygląda palma wielkanocna, pisanka, świąteczny koszyczek
- dziecko wie jak wygląda strój ludowy
Przygotowanie:
- stoły ustawione na sali gimnastycznej
- wcześniej, wspólnie z dziećmi udekorowana sala:
- wiosenny wianuszek nad stołem
- napis na drabinkach: „Wstało dzisiaj słonko z twarzą uśmiechniętą, Wielkanoc, Wielkanoc, przyszło wielkie święto”- w kącie sali bukiety z forsycji, palmy wielkanocne
- wspólne z dziećmi dekorowanie stołu wielkanocnego:
- nakrycie obrusami, postawienie stroików, bukietów wiosennych, pisanek
Pomoce:
- stroiki dla pracowników przedszkola, życzenia dla wszystkich dzieci i rodziców
- koszyki z ukrytymi jajkami w gazetach
Przebieg uroczystości: Wyjście wszystkich dzieci wraz z wychowawczyniami na salę gimnastycz-ną i zajęcie miejsc stojących przy stole. Zaproszenie oklaskami gościa – Babci w stroju ludowym z koszykami i z palmami. Powitanie gościa wierszem recytowanym przez wszystkie dzieci „Wielkanoc”
Wstało dzisiaj słonko z twarzą uśmiechniętą. Wielkanoc, Wielkanoc, przyszło wielkie święto.
Fiołki zakwitają, słychać świergot ptaków, Na świątecznym stole, wiele dziś przysmaków.
Jest też śmigus – dyngus znana oblewanka, Wszystkim jest wesoło od samego ranka.
NAUCZYCIEL:W kalendarzu jest wiele dni wesołych i świątecznych, ale są i takie, które zmuszają nas do powagi, zadumy, a także i radości, jaką niosą ze sobą. Jednym z takich świąt są Święta Wielkanocne. Wielkanoc to jedno z najpiękniejszych świąt chrześcijańskich. Raniutko w Wielką Niedzielę dzwonią dzwony, ogłaszając światu radość, że Chrystus zmartwychwstał. Potem cała rodzina zasiada do uroczystego śniadania. Przedstawienie przez Babcię celu swojej wizyty w przedszkolu: -
- przyniosłam wam Wielkanocne palmy własnoręcznie wykonane z trawy, bazi wierzbowych, suchych kwiatów oraz bukszpanu i bibułki.
- przyniosłam wam również w koszykach pisanki a także niespodziankę.
NAUCZYCIEL: Strojenie wielkanocnych palm i święcenie ich w Niedzielę Palmową nawiązuje do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania Go przez mieszkańców. Zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc wywodzi się jeszcze ze starych tradycji magii po-gańskiej. Jajko było symbolem sił odradzającej się na wiosnę przyrody. W dawnych czasach ludzie wierzyli, że pisanka ochroni dom przed nieszczęściem. Zakopana pod nowo wybu-dowanym domem miała przynieść pomyślność. Rzucona w płomień – gasiła pożar. Umiesz-czona w oknie – chroniła dom przed uderzeniami pioruna. Polskie palmy robi się z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, kłosów i kolorowych wstążek. W czasie uroczystego śniadania wielkanocnego dzielimy się święconym jajkiem, co ma za-pewnić zdrowie i pomyślność całej rodzinie.
NAUCZYCIEL: Tradycyjnie wierzono w magiczną moc palm świątecznych. Miały chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony. Dyrektor: Składa wszystkim zebranym życzenia świąteczne . Nauczyciel: Kontynuując niektóre przypomniane zwyczaje sięgamy pamięcią do naszych przodków i łą-czymy przeszłość, jej piękne tradycje z teraźniejszością. Zadbajmy o to, by zwyczaje te trwa-ły nadal w naszych domach. Tradycja nakazuje, by bliscy sobie ludzie gromadzili się przy wspólnym stole i dzielili się świątecznym jajkiem. Zapraszając do naszego świątecznego stołu pragnę wszystkim złożyć serdeczne ży-czenia. Życzę, by zmartwychwstały Chrystus wniósł w nasze serca i rodziny radość, miłość i pokój. A Wam, moje drogie dzieci niech pobłogosławi w dobrym zdrowiu, nauce i zabawie. Spożywanie w miłym, serdecznym nastroju wszystkich pokarmów wielkanocnych:
- barszczyk z kiełbaską
- jajka w majonezie
- babka wielkanocna itp.
Baranek wielkanocny jest symbolem Jezusa, który wylał za nas swoją krew. Barankowi wielkanocnemu dajemy chorągiewkę, jako znak zwycięstwa.
NAUCZYCIEL: wielkanocny Poniedziałek stary zwyczaj każe oblewać się wzajemnie wodą i wołać przy tym „Śmigus - dyngus”. Dziś wystarczy, by zachować zwyczaj, bute-leczka zwykłej wody lub odrobina wody kolońskiej. Kiedyś w lany poniedziałek zdarzały się i całe wiadra, którymi hojnie oblewano, zwłaszcza co ładniejsze panny. Trafiało się nawet wrzucenie kogoś do rzeki czy stawu. I choć czasem suchej nitki na człowieku nie zostawało, ludzie śmiali się i bawili oblewając wzajemnie. Nie wypadało się gniewać. Nauczycielki polewają wszystkich obecnych wodą ze śmigusówek.
Konkurs: „SZUKAMY JAJEK W KOSZYKU BABUNI” Troje dzieci szuka w koszykach jajek ukrytych między gazetami.
Konkurs:, „Kto najszybciej oskubie znalezione jajka” Dziesięcioro dzieci skubie ze skorupki odnalezione jajka. Uczestnicy konkursu oraz wszystkie dzieci zostają poczęstowane cukierkami. Rozdanie wszystkim dzieciom życzeń świątecznych dla rodziców od pracowników przedszkola, a pracownikom przedszkola stroików Wiel-kanocnych wykonanych przez odpowiedzialne za uroczystość nauczy-cielki.
Zakończenie uroczystości, posprzątanie ze stołu, pomoc nauczycielkom w uporządkowaniu sali.
BIBLIOGRAFIA
- Badalska Wiera: Jedzie kurek wielkanocny.
- Brzoza Elżbieta: Śmigus, dyngus.
- Lenkiewicz K.: Wybór wierszy okolicznościowych dla klas I –III. Warszawa: WSiP 1990,
- Mściwujewska Bożena: Mokre święta.
- Przymus Ryszard: Wielkanoc, Wielkanoc!...
- Szayerowa Halina: Pisanki
Opracowała: Urszula Nowak
|